Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2009


ΑΧΙΛΛΕΥΣ Γ. ΧΑΛΔΑΙΑΚΗΣ

Δημοσιεύματα (1992-2012)
    
I. Μουσικολογικά

Γύρω ἀπὸ τὴ θεωρία καὶ πράξη τῆς ψαλτικῆς τέχνης

1.       « θεωρητικὴ σπουδὴ τῆς ψαλτικῆς τέχνης· ἀπόπειρα διαχρονικῆς προσεγγίσεως», Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Πρακτικὰ Α' Πανελληνίου Συνεδρίου Ψαλτικῆς Τέχνης (Ἀθήνα, 3-5 Νοεμβρίου 2000), Ἀθήνα 2001, σσ. 141-167 [= Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007, σσ. 107-133· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 89-111].

2.       «“Ἀκρίβεια κατ' ἐρώτησιν καὶ ἀπόκρισιν τῶν τόνων τῆς παπαδικῆς τέχνης”. “Θεολογικὴ” ἀνάγνωση τῆς ὁμωνύμου μεταβυζαντινῆς θεωρητικῆς συγγραφῆς», Ἐπιστημονικὴ Ἐπετηρίς τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν 34 (2002-2003), σσ. 195-231 [= Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007, σσ. 173-211· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 165-205].

3.       «Ἡ “Ἑρμηνεία εἰς τὴν Μουσικήν”, Παχωμίου μοναχοῦ τοῦ Ρουσάνου», Παχώμιος Ρουσάνος. 450 χρόνια ἀπὸ τὴν κοίμησή του (+1553), Πρακτικὰ Διεθνοῦς  Ἐπιστημονικοῦ Συμποσίου (Ἀρχονταρίκι Νέας Πτέρυγας Ἱερᾶς Μονῆς Στροφάδων καὶ Ἁγίου Διονυσίου, Ζάκυνθος 9-12 Ὀκτωβρίου 2003), Ἀθῆναι 2005, σσ. 437-456 [= Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007, σσ. 213-234· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 207-223].

4.       “The (Greek-speaking) Instruction of the Psaltic Art. Past, Present and Future”, ἀνακοίνωση κατὰ τὸ First Axion Estin Conference (Holy Trinity Greek Orthodox Church New Rochelle, NY, January 21 & 22, 2006)], Byzantine Music Teaching Methodologies for the USA· ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου. Μιὰ (διευρυμένη) ἐλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: « διδασκαλία τῆς ψαλτικῆς τέχνης: παρελθόν, παρὸν καὶ μέλλον»] καταχωρίσθηκε στὶς σσ. 9-63 τοῦ διδακτικοῦ ἐγχειριδίου Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007· ἐπίσης καὶ στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 29-87].

5.       «”Ὁ κοπιάσας ἐν τούτῳ μᾶλλον ὠφεληθήσεται”: Ὁ τροχὸς τῆς ὀκταηχίας», Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης - Ἡ Ὀκταηχία. Πρακτικὰ Γ΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ (Ἀθήνα, 17-21 Ὀκτωβρίου 2006), Ἀθήνα 2010, σσ. 279-315 [= Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007, σσ. 135-172 · καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 113-150].

6.       Προθεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Μιὰ προκαταρκτικὴ ἐκδοχή, Ἀθήνα 2007, σσ. 288.

7.       The essentials of Byzantine Notation”, ἀνακοίνωση κατὰ τὸ The second Axion Estin Symposium on Byzantine Music Education. January 14-16, 2008, CUNY Graduate Center 465 Fifth Avenue, New York. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου.

8.       The technique of cheironomia [gesticulation]”, ἀνακοίνωση κατὰ τὸ The second Axion Estin Symposium on Byzantine Music Education. January 14-16, 2008, CUNY Graduate Center 465 Fifth Avenue, New York. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου.

9.       « ἔννοια τῆς Παραλλαγῆς στὴ Θεωρία τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης», ἀνακοίνωση κατὰ τὸ Byzantine Musical Culture. Second International Conference of the American Society of Byzantine Music and Hymnology Co-organised by the European Art Center (EUARCE), June 10-14th, 2009, Athens, Greece, Dedicated to Alexandros Moraitidis, 80 years in memoriam. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου. Πρόσφατα καταχωρίσθηκε καὶ στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 151-163.

Γύρω ἀπὸ θέματα μελοποιίας καὶ μορφολογίας τῆς ψαλτικῆς τέχνης

10.    Tradition and Innovation in the Person of Petros Bereketes”, Tradition and Innovation in Late-and Postbyzantine Liturgical Chant. Acta of the Congress held at Hernen Castle, the Netherlands, in April 2005, Peeters- Leuven 2008, pp. 191-223. Μιὰ ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: «Παράδοση καὶ νεωτερισμὸς στὸ πρόσωπο Πέτρου τοῦ Μπερεκέτη»] καταχωρίσθηκε στὶς σσ. 121-154 τοῦ διδακτικοῦ ἐγχειριδίου Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007· ἐπίσης καὶ στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 399-429].

11.    «Ἡ Ψαλτικὴ ὡς Τέχνη καὶ ὡς Ἐπιστήμη ἢ Παράδοση καὶ Νεωτερικότητα στὴ Βυζαντινὴ Μουσική», ἀνακοίνωση κατὰ τὸ 1ο ἐπιμορφωτικὸ συνέδριο Ἱερᾶς Συνόδου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (συνοδικῆς ἐπιτροπῆς χριστιανικῆς ἀγωγῆς τῆςνεότητος-Ἐπιτροπῆς καλλιτεχνικῶν ἐκδηλώσεων): Ἑλληνικὴ Μουσικὴ μέσο παιδείας καὶ πολιτισμοῦ, Βυζαντινὸ καὶ Χριστιανικὸ Μουσεῖο Ἀθηνῶν, 17 Δεκεμβρίου 2005. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου. Πλῆρες τὸ κείμενο καταχωρίσθηκε στὸ προσωπικό μου blog [http://chaldaiakis.blogspot.com/2009/01/blog-post_24.html].

12.    From the Ritual of the Matins Servise: The insertion of poetic texts in the chant of the Polyeleos”, Musicology. Journal of the Institute of Musicology of the Serbian Academy of Sciences and Arts 11 (2011), pp. 75-101 [διαθέσιμο καὶ στὸν διαδικτυακο τόπο: http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2011/1450-98141111075C.pdf. Μιὰ ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: «Ἀπὸ τὸ Τυπικὸ τῆς ἀκολουθίας τοῦ ὄρθρου: ἐπιβολὴ ἐξωψαλμικῶν ποιητικῶν κειμένων στὸν ψαλμὸ τοῦ πολυελέου»] δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ Πολυφωνία 11 (2007), σσ. 66-88 [= Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007, σσ. 155-177· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 345-379].

13.    «Ὁ Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας Βασίλειος Νικολαΐδης (1915-1985). Προσέγγιση στὸ μελοποιητικὸ ἔργο του», Συμβολὴ εἰς τὴν τάξιν τῆς Ὀρθοδόξου Λατρείας. Ἐπιθεώρησις τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ Τυπικοῦ, τεῦχος 14, Ἀθῆναι Πεντηκοστὴ 2006, σσ. 56-69. Τὸ ἴδιο κείμενο καταχωρίσθηκε ἐπίσης στὸν ἀκόλουθο διαδικτυακὸ τόπο: http://www.cmkon.org/EisMnimin_VasNikolaidi.htm. Πρόσφατα καταχωρίσθηκε καὶ στὶς σσ. 509-523 τοῦ βιβλίου μου Βυζαντινομουσικολογικά.

14.    The figures of composer and chanter in Greek Psaltic Art”, Composing and Chanting in the Orthodox Church. Proceedings of the second International Conference on Orthodox Church Music. University of Joensuu, Finland 4-10 June  2007, (Finland) 2009, pp. 267-301. Μιὰ ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: « μελοποιὸς καὶ ψάλτης στὴν ἑλληνικὴ ψαλτικὴ τέχνη»] καταχωρίσθηκε πρόσφατα στὶς σσ. 9-50 τοῦ διδακτικοῦ ἐγχειριδίου Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 227-277].

15.    «Ὁ Κ. Ἀ. Ψάχος ὡς μελοποιός», ἀνακοίνωση κατὰ τὴν Ἡμερίδα Κωνσταντῖνος Ψάχος: Ὁ μουσικός, ὁ λόγιος. 30 Νοεμβρίου 2007, Κέντρον Ἐρεύνης τῆς Ἑλληνικῆς Λαογραφίας. Ἀκαδημία Ἀθηνῶν. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 447-507].

16.    Μελοποιΐα-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007, σσ. 208.

17.    “The story of a composition or ‘Adventures’ of written melodies, during Byzantine and post-Byzantine era”, ἀνακοίνωση κατὰ τὸ συνέδριο Tradition and Innovation in Late-and Postbyzantine Chant. Brediusstichting, Hernen Castle, The Netherlands, 30 Oct.-3 Nov. 2008. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου.

18.    “The ‘woman figure’ in Byzantine Melopoeia”, Psaltike. Neue Studien zur Byzantinischen Musik: Festschrift für Gerda Wolfram, Herausgegeben von Nina-Maria Wanek, Wien 2011: Praesens Verlag, pp. 65-100. ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: «γυναικεία αἰσθητικὴστὴ βυζαντινὴ μελοποιία»] καταχωρίσθηκε πρόσφατα στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 279-317.

19.    «Τὸἐν ταῖς ἀγρυπνίαιςψαλλόμενο Μακάριος ἀνὴρ τοῦ Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν», Πρακτικὰ Πανελληνίου Συνεδρίου « Ὑπάτη στὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία, τὴν ἐκκλησιαστικὴ τέχνη καὶ τὸν ἑλλαδικὸ μοναχισμό», (Ὑπάτη, 8-10 Μαΐου 2009), Ἀθῆναι 2011, σσ. 607-662.

20.    «“…παλιὸ κρασὶ σὲ νέους ἀσκούς…”. Ἀναζητώντας τὸ “παραδο-σιακὸ ὑπόβαθρο” καινοφανῶν ψαλτικῶν μελοποιημάτων», ἀνακοί-νωση στὸ 1ο Συμπόσιο σπουδαστῶν Βυζαντινῆς Μουσικῆς τῆς Σχολῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Μητρόπολης Νικαίας, (Αἰγάλεω, 21-22 Ἰανουαρίου 2012), δημοσιευμένη στὸν ἀκόλουθο διαδικτυακὸ τόπο:https://docs.google.com/file/d/0B627U78E3j6AYjk3ZjZlZWQtMzgwOC00NDRhLWFhZDUtN2MzMzM4NWJkN2Ix/edit?pli=1

Γύρω ἀπὸ τὸ θέμα· Ὁ πολυέλεος στὴ βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιΐα

21.    «Ἡ μελοποίηση στίχων τοῦ πολυελέου ἀπὸ τὸν μαΐστορα Ἰωάννη τὸν Κουκουζέλη», Byzantine Chant. Tradition and Reform.Acts of a Meeting held at Danish Institute at Athens, 1993. Monographs of the Danish Institute at Athens· Volume 2, [Athens 1997], pp. 173-187 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 327-343].

22.    πολυέλεος στὴν βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιία, Ἀθῆναι 2003, σσ. 992.
23.    «Πολυέλεος: δευτέρα στάσις. Ἱστορία - Μορφολογία Μελοποιΐα», Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης: Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας, Πρακτικὰ Β΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου, Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ (Ἀθήνα, 15-19 Ὀκτωβρίου 2003), Ἀθήνα 2006, σσ. 83-100 [= Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007, σσ. 179-196· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 381-398].

24.    «Ἕνας πρώιμος “doctor polyeleorum”: Ἰωάσαφ ἱερομόναχος ὁ Διονυσιάτης», Μελουργία. Μελέτες Ἀνατολικῆς Μουσικῆς. Ἐπιστημονικὴ Περιοδικὴ Ἔκδοση, ἔτος Α΄, τεῦχος Α΄, Θεσσαλονίκη 2008, σσ. 83-104. [= Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007, σσ. 103-120· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 431-445].

25.    Ὁ πολυέλεος Παρθενίου ἱερομονάχου τοῦ Μετεωρίτου, Ἀθήνα 2009, σσ. 448.

Γύρω ἀπὸ θέματα ἱστορίας τῆς ψαλτικῆς τέχνης

26.    «Ἐκ τοῦ ἀρχείου Ν. Δ. Λεβίδη. Ἡ δοξολογία τῆς 25ης Μαρτίου 1908 καὶ μία ἀνέκδοτη ἐπιστολὴ τοῦ Κ.Ἀ.Ψάχου», Παρνασσὸς 34 (1992), σσ. 322-325 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 785-789].

27.    «Ὁ Ν. Δ. Λεβίδης καὶ τὸ ἀνακύψαν μουσικὸ ζήτημα κατὰ τὸν Μάϊο τοῦ 1902», Παρνασσὸς 36 (1994), σσ. 34-65 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 791-826].

28.    Ἡ Ψαλτικὴ Τέχνη στὴν Αἴγινα. 1. Εὐάγγελος Χ. Μαρίνης (1890-1977), Ἀθῆναι 1995, σσ. 88.

29.    «Ἡ ψαλτικὴ τέχνη στὴν Αἴγινα», στὴν Ἐτήσια ἐνημερωτική, πολιτιστικὴ καὶ διαφημιστικὴ ἔκδοση τῆς Ἐκδοτικῆς Πολιτιστικῆς Οἰκολογικῆς Ἑταιρείας Αἴγινας (Ε.Π.Ο.Α), Αἴγινα ᾿95. Γενικὸς ὁδηγός· Γνωρίστε τὴν Αἴγινα, [Αἴγινα 1995], σσ. 20-24.

30.    «Οἱ μεγάλοι δημιουργοί. Ἀπὸ τοὺς ὕστερους βυζαντινοὺς χρόνους ὣς τὴ μεγάλη μεταρρύθμιση τοῦ 19ου αἰῶνα», στὸ ἀφιερωμένο στὴ βυζαντινὴ μουσικὴ ἔνθετο Ἑπτὰ ἡμέρες τῆς ἐφημερίδας Ἡ Καθημερινή, Κυριακὴ 16 Ἀπριλίου 1995, σσ. 8-11.

31.    «Μεγάλοι μελουργοὶ τῆς ψαλτικῆς τέχνης», στὸ Μουσικὸ Περιοδικὸ τῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν Ἀθήνας, ΜΟΥ.Σ.Α., τεῦχος 2ο, Ἀπρίλιος 1996, σσ. 40-43 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 527-531].

32.    «Σχολὴ ψαλτικῆς στὴν Αἴγινα καὶ ἱερατικὴ σχολὴ στὸν Πόρο ἐπὶ Καποδίστρια. Πρωτογενεῖς παρατηρήσεις μὲ ἀφορμὴ ἕνα 'πανηγυρικό'», Ἡ Αἰγιναία. Περιοδικὴ πολιτιστικὴ ἔκδοση, τεῦχος 1, Αἴγινα, Ἰανουάριος-Ἰούνιος 2000, σσ. 97-107.

33.    «Σημειώματα Κ. Ἀ. Ψάχου ἐπὶ τῶν ἐντύπων μουσικῶν ἐκδόσεων τῆς βιβλιοθήκης του. Α'. 1820-1882», Οἱ δύο ὄψεις τῆς ἑλληνικῆς μουσικῆς κληρονομιᾶς. Ἀφιέρωμα εἰς μνήμην Σπυρίδωνος Περιστέρη. Πρακτικὰ τῆς μουσικολογικῆς συνάξεως ποὺ πραγματοποιήθηκε στὶς 10 καὶ 11 Νοεμβρίου 2000 στὸ Μέγαρο τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν, δημοσιεύματα τοῦ Κέντρου Ἐρεύνης τῆς Ἑλληνικῆς Λαογραφίας ἀρ. 18, Ἀθήνα 2003, σσ. 103-150 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 847-901].

34.    «Κ. Ἀ. Ψάχος: Ὁ ἄνθρωπος, ὁ διδάσκαλος, ὁ μουσικός, ὁ ἐπιστήμων. Πρόδρομη ἀνακοίνωση», Μουσικὸς Λόγος 9 (2010), σσ. 105-122 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 827-846].

35.    «Συγχύσεις ὁμωνύμων Ἁγιορειτῶν μουσικῶν: Ἡ περίπτωση τῶν Δαμασκηνῶν», ἀνακοίνωση κατὰ τὸ Διεθνὲς ἐπιστημονικὸ θεολογικὸ συνέδριο «Ρωσία καὶ Ἅγιον Ὄρος. Χιλιετία πνευματικῆς ἑνότητας», Μόσχα, 1-4 Ὀκτωβρίου 2006. Μιὰ (συνοπτικότερη) ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου δημοσιεύθηκε [στὰ ρωσσικὰ καὶ ὑπὸ τὸν τίτλο: “СЛУЧАИ СМЕШЕНИЯ ОДНОИМЕННЬІХ СВЯТОГОРСКИХ ПСАЛТОВ (НА ПРИМЕРЕ ИМЕНИДАМАСКИН)”]  στὸν τόμο  «РОССИЯ-АФOН: ТЬIСЯЧЕЛЕТИЕ ДУХОВНОГО ЕДИНСТВА», МОСКВА, 1-4 ОКТЯЬРЯ 2006, МОСКВА 2008, pp. 399- 404. Μιὰ (διευρυμένη) ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου παραδόθηκε πρὸς δημοσίευση στὸν ἀφιερωμένο στὴ μνήμη Γεωργίου Ἀμαργιανάκη τόμο ποὺ θὰ ἐκδοθεῖ ἀπὸ τὸ Τμῆμα Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 589-621].

36.    Daniel the Protopsaltes (+ 1789): his life and work. A preliminary paper”, Revista Muzica 3 (2010), pp. 39-53 [διαθέσιμο καὶ στὸν ἀκόλουθο διαδικτυακὸ τόπο: http://www.cimec.ro/muzica/ucmr2007/]. ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: «Δανιὴλ πρωτοψάλτης (+ 1789): ζωὴ καὶ τὸ ἔργο του. Πρόδρομη ἀνακοίνωση»] καταχωρίσθηκε πρόσφατα στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 623-634.
37.    «Ψαλτικὲς “οἰκογένειες”. Α΄: Οἱ Ραιδεστηνοί», Byzantine Musical Culture. First International Conference-Greece 2007. With the organisational collaboration and support of the European Art Center (EUARCE), Paeanea 2009, σσ. 157-209 (προσιτὸ στὴν ἀκόλουθη διαδικτυακὴ διεύθυνση: http://www.asbmh.pitt.edu/page12/Haldaiakis.pdf). Πρόσφατα καταχω-ρίσθηκε καὶ στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 533-587.

38.    «"...κενόσπουδα συντάγματα...". Διερεύνηση τῶν αἰτίων καταδίκης τῆς ... "λεσβιακῆς δυσμουσίας"», ἀνακοίνωση κατὰ τὸ συνέδριο Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ὁ ἐξ Οἰκονόμων. 150 χρόνια ἀπὸ τὴν κοίμησή του (1857-2007). (Τσαριτσάνη, 21-23 Σεπτεμβρίου 2007). Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 657-675].


  1. «Ἀπὸ τὴν ἱστορία τῆς Νεοελληνικῆς Ψαλτικῆς Τέχνης: Ζαφείριος Ζαφειρόπουλος ὁ Σμυρναῖος», Α’ Ἐπιστημονικὸ Συμπόσιο τῆς Νεοελληνικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τέχνης. Πρακτικά, Ἀθήνα 2009, σσ. 681-718 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 677-718].

  1. “Yet another contributor to the exegesis’ issue: GEORGIOS-EUTYCHIOS UGURLUS”, ГИМНОЛОГИЯ/Hymnology 6 (2011), pp. 76-108. Ἡ ἑλληνικὴ ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου [ὑπὸ τὸν τίτλο: «Ἕνας ἀκόμη συνεισφέρων στὸ θέμα τῆς ἐξήγησης: Γεώργιος-Εὐτύχιος Οὐγουρλοῦς»] καταχωρίσθηκε πρόσφατα στὸ βιβλίο μου Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 719-783.

41.    "All master composers of Greek ecclesiastic music": An initial step on a new History of Greek sacral music”, Lithuanian Academy of Music and Treatre-Lithuanian Composers Union, 10th International Music Theory Conference; Vilnius, October 20-22, 2010; Principles of Music Composing: Sacred Music, Vilnius 2010, pp. 126-137.

Γύρω ἀπὸ τὸ ἐγχείρημα τῆς καταλογογράφησης
τῶν μουσικῶν χειρογράφων τῆς νησιωτικῆς Ἑλλάδος

42.    «Ἡ ψαλτικὴ παράδοση τῆς νήσου Ὕδρας. Α'. Ὑδραῖοι κωδικογράφοι, μελουργοὶ καὶ ψάλτες», Ἐπιστημονικὴ Ἐπετηρίς τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν 32 (1998-2000), σσ. 179-196. Ἐπίσης στὸν τόμο: Ἀργοσαρωνικός. Πρακτικὰ 1ου Διεθνοῦς Συνεδρίου Ἱστορίας καὶ Ἀρχαιολογίας τοῦ Ἀργοσαρωνικοῦ. Πόρος, 26-29  Ἰουνίου 1998, τόμος Γ΄, Ἀθήνα 2008, σσ. 311-319 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 635-655].
43.    «"Συνοπτικὴ θεώρηση τῆς ἑλληνικῆς ψαλτικῆς τέχνης. (Μὲ ἀφορμὴ τὰ ἀποκείμενα στὴν Ἄνδρο μουσικὰ χειρόγραφα)», Προβλήματα καὶ προοπτικές τῆς ἑλληνικῆς μουσικῆς. Πρακτικὰ συμποσίου ἑλληνικῆς μουσικῆς. Ἀρχαία-Βυζαντινή-Παραδοσιακή-Νεώτερη. Ἄνδρος, 28-29 Αὐγούστου 1999, [Ἀθῆναι 2000], σσ. 51-111· καὶ ἀνάτυπο, μὲ ἰδιαίτερη σελιδαρίθμηση, Ἀθῆναι 2000, σσ. 64 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 903-931].

44.    «Περὶ τὴν καταλογογράφηση τῶν μουσικῶν χειρογράφων τῆς νησιωτικῆς Ἑλλάδος», Μουσικολογία. Περιοδικὴ ἔκδοση μουσικῆς θεωρίας καὶ πράξης, τεῦχος 16, Ἀθήνα 2002, σσ. 143-170 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 933-962].

45.    Τὰ Χειρόγραφα Βυζαντινῆς Μουσικῆς - Νησιωτικὴ Ἑλλάς. Κατάλογος περιγραφικὸς τῶν χειρογράφων μουσικῶν κωδίκων τῶν ἀποκειμένων ἐν ταῖς βιβλιοθήκαις τῶν ἱερῶν μονῶν, τῶν ἱερῶν ναῶν, ὡς καὶ λοιπῶν συλλογῶν, τῆς νησιωτικῆς Ἑλλάδος, τόμος Α',  Ὕδρα, Ἀθῆναι 2005, σσ. 480.

Γύρω ἀπὸ ἄλλα μουσικολογικὰ θέματα

46.    «Ἐργογραφία Γρηγορίου Θ. Στάθη», «...τιμὴ πρὸς τὸν διδάσκαλον...». Ἔκφραση ἀγάπης στὸ πρόσωπο τοῦ καθηγητοῦ Γρηγορίου Θ. Στάθη. Ἀφιέρωμα στὰ ἑξηντάχρονα τῆς ἡλικίας καὶ στὰ τριαντάχρονα τῆς ἐπιστημονικῆς καὶ καλλιτεχνικῆς προσφορᾶς του, ἔκδοση τῆς ἀστικῆς μὴ κερδοσκοπικῆς Ἑταιρείας Ἀνατολῆς τὸ Περιήχημα, Ἀθῆναι 2001, σσ. 99-201.

47.    «Περὶ τῆς ψαλτικῆς καὶ ἐκφωνητικῆς παραδόσεως τῶν Οἴκων τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου», ΜΟΥ.Σ.Α. Μουσικὸ περιοδικὸ τῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν Ἀθήνας, τεῦχος 10, Ἀθήνα, Φεβρουάριος 2003, σσ. 20-25 [= Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σημειώσεων καὶ μελετημάτων, Ἀθήνα 2007, σσ. 197-202· καί· Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 319-326].

48.    «”...ἐκ λόγων πλέκων μελῳδίαν...”. Μουσικολογικὰ ψήγματα στὸ ἔργο τοῦ Π. Β. Πάσχου», Θεολογία καὶ Λογοτεχνία. Γιὰ τὰ Ἑβδομηντάχρονά του, Κριτικοί. Συνάδελφοι καὶ Μαθηταὶ τοῦ Π. Β. ΠΑΣΧΟΥ σχολιάζουν τὴ συμβολή του στὰ Θεολογικὰ καὶ τὰ Νεοελληνικὰ Γράμματα, (Ἀθήνα 2005), σσ. 286-309 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 963-990].

49.    «Βυζαντινομουσικολογικὲς μεταπτυχιακὲς σπουδές Ὀργάνωση καὶ προοπτικές», Μελουργία. Μελέτες Ἀνατολικῆς Μουσικῆς. Ἐπιστημονικὴ Περιοδικὴ Ἔκδοση, ἔτος Α΄, τεῦχος Α΄, Θεσσαλονίκη 2008, σσ. 210-224 [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 993-1005].

50.    «Ἡ ἀπὸ χοροῦ ψαλτικὴ ἑρμηνεία: Τὸ παράδειγμα τοῦ χοροῦ ψαλτῶν Οἱ μαΐστορες τῆς ψαλτικῆς τέχνης», ἀνακοίνωση κατὰ τὸ 1ο διεθνὲς συμπόσιο χορωδιακῆς μουσικῆς - 5ο  Πανελλήνιο συνέδριο χορωδιῶν, Πάτρα 28-30 Ἀπριλίου 2006. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου.

51.    «Ὁραματισμοὶ γιὰ τὸ “μέλλον” τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς», ἀνακοίνωση κατὰ τὴν Α΄ διεθνῆ ἡμερίδα γιὰ τὴν Βυζαντινὴ Μουσικὴ [: Ἡ Βυζαντινὴ Μουσικὴ στὸν 21ο αἰῶνα: Προβληματισμοὶ καὶ προοπτικές] τοῦ Τμήματος Μουσικῆς Ἐπιστήμης καὶ Τέχνης τοῦ Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη, 21 Ἀπριλίου 2007). Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου. Μερικὴ δημοσίευση στὴν ἐφημερίδα Ἱεροψαλτικὰ Νέα. Διμηνιαῖο ὄργανο τοῦ Πανελληνίου Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν «Ρωμανὸς ὁ μελῳδὸς καὶ Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός», ἔτος ΜΔ΄, ἀρ. φύλλου 338, Μάιος-Ἰούνιος 2007, σ. 3/ ἀρ. φύλλου 340, Σεπτέμβριος-Ὀκτώβριος 2007, σ. 3. Τὸ ἴδιο κείμενο καταχωρίσθηκε ἐπίσης στὸ προσωπικό μου blog (http://chaldaiakis.blogspot.com/2009/01/blog-post_26.html) [= Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 15-25].

52.    “The choir performance of Byzantine Music “, ἀνακοίνωση κατὰ τὸ The second Axion Estin Symposium on Byzantine Music Education. January 14-16, 2008, CUNY Graduate Center 465 Fifth Avenue, New York. Ὑπὸ δημοσίευση στὰ Πρακτικὰ τοῦ συνεδρίου.

53.    “Psaltic Master Classes”, μαθήματα κατὰ τὸ The second Axion Estin Symposium on Byzantine Music Education. January 14-16, 2008, CUNY Graduate Center 465 Fifth Avenue, New York.

54.    Βυζαντινομουσικολογικά, Ἀθήνα 2010, σσ. 1136.

Μουσικολογικὰ λήμματα σὲ ἐγκυκλοπαιδεῖες

55.    «Δαμασκηνὸς Ἀγραφορενδινιώτης», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 13 (2006), p. 697.

56.    «Δαμασκηνὸς ὁ Παντοκρατορηνός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 13 (2006), p. 698.

57.    «Δαμασκηνὸς ὁ Θετταλός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 13 (2006), p. 699.

58.    «Δανιὴλ πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 14 (2006), pp. 83-84.

59.    «Δημήτριος Δοκειανός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 15 (2007), pp. 113-114.

60.    «Δημήτριος Μαρούκας ὁ ἐκ τῆς νήσου Ὕδρας», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 15 (2007), p. 148

61.    «Δημήτριος Μυτιληναῖος [Λέσβιος], ὁ ἐκ Πλωμαρίου», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 15 (2007), pp.148-149.

62.    «Δημήτριος Ραιδεστηνός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 15 (2007), pp. 152-153.

63.    «Διονύσιος Φωτεινός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 15 (2007), pp. 355-356.

64.    «Εὐνοῦχος ὁ Φιλανθρωπηνός», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 17 (2008), pp. 184-185.

65.    «Εὐτύχιος Οὐγουρλοῦ», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 17 (2008), pp. 351-352.

66.    «Ἐλευθέριος ρήτωρ Ἀμασείας», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 18 (2008), pp. 279-280.

67.    «Ἐμμανουὴλ Γρημάνης», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 18 (2008), p. 451.

68.    «Ζαφείριος Ζαφειρόπουλος ὁ Σμυρναῖος», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 19 (2008), pp. 669-670.

69.    «Ζαχαρίας ὁ Χανεντές», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 19 (2008), pp. 703-704.

70.    «Ἰγνάτιος μοναχὸς Θασίτης», ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ 21 (2009), p. 152.

71.     «Ἀβασιώτης Νικόλαος», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 7-8.

72.     «Ἀγαθοκλῆς Παναγιώτης», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 62-63.

73.     «Ἀγαλλιανὸς Μανουήλ», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 69-70.

74.     «Ἀγάπιος Παλιέρμος ὁ Χῖος», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 87-88.

75.     «Ἄγγελος Γρηγορίου», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 106-108.

76.     «Ἀθανάσιος Μαργούνιος, ὁ ἀπὸ Τορνόβου καὶ Ἀνδριανουπόλεως Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (ὁ Ε΄)», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 297-299.

77.     «Ἀθανάσιος ὁ Κωνσταντινοπολίτης, ἱερομόναχος τῆς μονῆς Μαγγάνων», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σ. 317.

78.     «Ἀθανάσιος ἱερομόναχος Καπετάνος Θεσσαλὸς καὶ Ἰβηρίτης», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 317-318.

79.     «Ἀθανάσιος ἱερομόναχος Δημητριαδίτης», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σ. 318.

80.     «Ἀθανάσιος Πελοποννήσιος, δομέστικος τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 318-319.

81.     «Ἀθανάσιος Ραιδεστηνός», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 1 (2010), σσ. 319-320.

82.     «Ἀκάκιος Χαλκεόπουλος», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία 2 (2010), σσ. 45-48.





II. Ὑμναγιολογικά

Γύρω ἀπὸ τοὺς κολλυβάδες καὶ ἰδίως τὸν γέροντα Ἱερόθεο

83.    «Μελετίου τοῦ Συρίγου. Ἀνέκδοτος Ἀκολουθία πρὸς τιμὴν Ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Ὁμολογητοῦ», ἀνάτυπον ἐκ τῶν ΛΖ΄ (1995) καὶ ΛΗ΄ (1996) τόμων τοῦ περιοδικοῦ Παρνασσὸς [σσ. 446-481 καὶ 374-421 ἀντιστοίχως], Ἀθῆναι 1996.

84.    «Ὁ γέρων Ἱερόθεος (1762-1814) καὶ ἡ ὑπ᾿ αὐτοῦ ἵδρυση τῆς Ἱ.Μονῆς Προφήτου Ἠλιοὺ ῞Υδρας», Τιμητικὸν Ἀφιέρωμα εἰς τὸν Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην ῞Υδρας, Σπετσῶν καὶ Αἰγίνης Ἱερόθεον ἐπὶ τῇ συμπληρώσει τριακονταετοῦς ποιμαντορίας (1967-1997), ῞Υδρα 1997, σσ. 629-648.

85.    Ὁ Γέρων Ἱερόθεος (1762-1814). Ἡ πολιτεία τοῦ κτίτορος τῆς Ἱ. Μονῆς Προφήτου Ἠλιοὺ Ὕδρας καὶ κριτικὴ ἔκδοση τοῦ Βίου του, Ἀθῆναι 2000, σσ. 616.

86.    «Ἱερόθεος ἱερομόναχος ὁ Προφητηλιάτης καὶ ἡ μοναστικὴ συνοδεία του», Ἱερὰ μητρόπολις Ὕδρας, Σπετσῶν, Αἰγίνης, Ἑρμιονίδος καὶ Τροιζηνίας, Πρακτικὰ διορθοδόξου ἐπιστημονικοῦ συνεδρίου «Κωνσταντῖνος ὁ Ὑδραῖος – Νεομάρτυρες. Προάγγελοι τῆς ἀναστάσεως τοῦ Γένους», Ὕδρα 10-14 Νοεμβρίου 2000, Ὕδρα 2007, σσ. 265-296.

87.    «Ἁγίου Μακαρίου Νοταρᾶ: Ἡ ἐξ Ὕδρας διέλευση», Ἅγιος Μακάριος (Νοταρᾶς)- Γενάρχης τοῦ Φιλοκαλισμοῦ-Μητροπολίτης Κορίνθου καὶ ὁ περίγυρός του. Πρακτικὰ συνεδρίου, Ἀθήνα 2006, σσ. 49-78. Τὸ ἴδιο ἀναδημοσιεύθηκε (μὲ ὁρισμένες βιβλιογραφικὲς προσθῆκες) καὶ στὸν μνημειώδη τόμο Τὸ Μοναστήρι καὶ τὸ ἐκκλησιαστικὸ Μουσεῖο Ὕδρας, [Ἀθήνα 2009], σσ. 77-90. Μιὰ (ἀνυπομνηματισμένη) ἐκδοχὴ τοῦ ἴδιου κειμένου δημοσιεύθηκε καὶ στὴν ἐφημερίδα Ἡ Φωνὴ τῆς Ὑδρας (2005), σ. 10 καὶ σ. 13.

Γύρω ἀπὸ τὸν ἅγιο Νεκτάριο

88.    «Δύο χειρόγραφα τοῦ Θεοτοκαρίου τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου», Θεολογία 65 (1994), σσ. 355-394.

89.    «Ἡ μουσικότης τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου», Ὁ Ἐφημέριος 44 (1995), σσ. 313-316.

90.    OAγιος Νεκτάριος καὶ ἡ ἀγάπη του γιὰ τὴν ποίηση καὶ τὴν μουσική. Εἰσαγωγικὸ σχεδίασμα στὴν ποιητική-μουσικὴ διάσταση τοῦ ἔργου τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, [Ἀθῆναι 1998], σσ. 176.

91.    «Ὁ Πενταπόλεως Νεκτάριος Κεφαλᾶς· ἕνας μουσικώτατος ἅγιος τοῦ ἐκπνέοντος αἰῶνός μας», Θεοδρομία. Τριμηνιαία ἔκδοση ὀρθοδόξου διδαχῆς, ἔτος Α', τεῦχος 3, Ἰούλιος-Σεπτέμβριος 1999, σσ. 37-52.

92.    «Ἡ ἀγάπη τοῦ ἁγίου Νεκταρίου διὰ τὴν μουσικὴν καὶ τὴν ποίησιν», Ἅγιος Νεκτάριος· ὁ πνευματικός, ὁ μοναστικός, ὁ ἐκκλησιαστικὸς ἡγέτης. Πρακτικὰ διορθοδόξου θεολογικοῦ ἐπιστημονικοῦ συνεδρίου ἐπὶ τῇ ἑκατονπεντηκονταετηρίδι (1846-1996) ἀπὸ τῆς γεννήσεως τοῦ ἁγίου Νεκταρίου (Αἴγινα, 21-23 Ὀκτωβρίου 1996), ἔκδοση Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγ. Τριάδος (Ἁγ. Νεκταρίου) Αἰγίνης, Ἀθῆναι 2000, σσ. 485-515.

93.    «Ἅγιος Νεκτάριος· ὁ μελῳδὸς ἱεράρχης», Ἡ Αἰγιναία. Περιοδικὴ πολιτιστικὴ ἔκδοση, τεῦχος 4, Αἴγινα, Ἰούλιος-Δεκέμβριος 2001, σσ. 70-75.

94.    «Τρία κείμενα γιὰ τὴν ὑμνογραφία τοῦ Νεκταρίου Κεφαλᾶ. Α΄ Παρατηρήσεις ἐπὶ παρατηρήσεων», Νέα Ἑστία, ἔτος 80ο, τόμος 160ος, τεῦχος 1794, Νοέμβριος 2006, σσ. 888-895.

95.    «Γιὰ τὰ ὑμνογραφικο-μουσικολογικὰ τοῦ ἁγίου Νεκταρίου», κείμενο γιὰ σχετικὸ ψηφιακὸ δίσκο ποὺ θὰ κυκλοφορηθεῖ ἀπὸ τὴν Ἀνωτέρα Ἐκκλησιαστικὴ Σχολὴ Κρήτης.


III. Λαογραφικά

Γύρω ἀπὸ τὴν Παληαχώρα τῆς Αἴγινας

96.    «Ἡ Παληαχώρα τῆς Αἰγίνης. Σύντομον ὁδοιπορικόν», στὸ Ἐγκόλπιον ἡμερολόγιον τοῦ ἔτους 1993 Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ὕδρας, Σπετσῶν, Αἰγίνης, Ἑρμιονίδος καὶ Τροιζηνίας - Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νεκταρίου Αἰγίνης, [Αἴγινα 1993].

97.    «Ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ ῾Καθολικοῦ᾿  Παληαχώρας στὴν Αἴγινα», Παράδοση.Περιοδικὴ ἔκδοση γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία καὶ τὴ Ρωμιοσύνη, Β΄ περίοδος, τόμος Δ΄, τεύχη 1-4 (13-16), Ἀθήνα Ἰαν.-Δεκ. 1995, σσ. 155-166.

98.    «Ἡ Παληαχώρα τῆς Αἴγινας: ἡ γνωστή μας ἄγνωστη», Ἡ Αἰγιναία. Περιοδικὴ πολιτιστικὴ ἔκδοση, τεῦχος 2, Αἴγινα, Ἰούλιος-Δεκέμβριος 2000, σσ. 111-128.

Ἄλλα αἰγινητικά

99.    «Ὁ χορὸς τῆς Λαμπρῆς», στὴν αἰγινητικὴ ἐφημερίδα Τὸ Φυστίκι, τρίτη περίοδος, χρόνος 5ος, ἀριθμ. φύλλου 43, 15 Ἰουνίου 1994, σσ. 3 καὶ 6.

100.Σπουδὴ στὴ λαϊκὴ μουσικὴ παράδοση τῆς Αἴγινας. 1. Βασιλικὴ Ἀ.Χαλδαιάκη (1895-1967), Ἀθῆναι 1995, σσ. 88.

101.«“Νῆσος ἁγιοτόκος”. Ἡ αἰγινητικὴ ἁγιολογία· διαχρονικὴ ἀσκητικὴ μαρτυρία εἴκοσι αἰώνων», Τὸ Φιστίκι. Μηνιαία σατυρικὴ ἐφημερίδα τῆς Αἴγινας, περίοδος 5η, χρόνος 10ος, ἀριθμ. φύλλου 100, Αἴγινα, Ἰούλιος-Αὔγουστος 1999, σσ. 4-5.


IV. «Ἐπιμελητικά»

102.Ιερὰ Μητρόπολις ὕδρας, Σπετσῶν, Αἰγίνης, Ἑρμιονίδος καὶ Τροιζηνίας-Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Ἁγίου Νεκταρίου) Αἰγίνης, Ὁ γυναικεῖος μοναχισμὸς καὶ ὁ ἅγιος Νεκτάριος. Πρακτικὰ διορθοδόξου μοναστικοῦ συνεδρίου ἐπὶ τῇ ἑκατονπεντηκονταετηρίδι (1846-1996) ἀπὸ τῆς γεννήσεως τοῦ ἁγίου Νεκταρίου (Αἴγινα  9-11 Σεπτεμβρίου 1996), Ἀθῆναι 1998, σσ. 400.

103.Ιερὰ Μητρόπολις ὕδρας, Σπετσῶν, Αἰγίνης, Ἑρμιονίδος καὶ Τροιζηνίας-Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Τριάδος (Ἁγίου Νεκταρίου) Αἰγίνης, Ἅγιος Νεκτάριος· ὁ πνευματικός, ὁ μοναστικός, ὁ ἐκκλησιαστικὸς ἡγέτης. Πρακτικὰ διορθοδόξου θεολογικοῦ ἐπιστημονικοῦ συνεδρίου ἐπὶ τῇ ἑκατονπεντηκονταετηρίδι (1846-1996) ἀπὸ τῆς γεννήσεως τοῦ ἁγίου Νεκταρίου (Αἴγινα 21-23 Ὀκτωβρίου 1996), ἔκδοση Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ὕδρας, Σπετσῶν, Αἰγίνης, Ἑρμιονίδος καὶ Τροιζηνίας - Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγ. Τριάδος (Ἁγ. Νεκταρίου) Αἰγίνης, Ἀθῆναι 2000, σσ. 560.

104.Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Πρακτικὰ Α' Πανελληνίου Συνεδρίου Ψαλτικῆς Τέχνης (Ἀθήνα, 3-5 Νοεμβρίου 2000), ἔκδοση τοῦ Ἱδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας τῆς  Ἱερᾶς Συνόδου τῆς  Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθήνα 2001, σσ. 248.

105.«...τιμὴ πρὸς τὸν διδάσκαλον...». Ἔκφραση ἀγάπης στὸ πρόσωπο τοῦ καθηγητοῦ Γρηγορίου Θ. Στάθη. Ἀφιέρωμα στὰ ἑξηντάχρονα τῆς ἡλικίας καὶ στὰ τριαντάχρονα τῆς ἐπιστημονικῆς καὶ καλλιτεχνικῆς προσφορᾶς του, ἔκδοση τῆς ἀστικῆς μὴ κερδοσκοπικῆς Ἑταιρείας Ἀνατολῆς τὸ Περιήχημα, Ἀθῆναι 2001, σσ. 928.

106.Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος-Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, Ψάλατε συνετῶς τῷ Θεῷ. Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Ἡ Ὀκταηχία. Ψαλτικὴ Φυλλάδα γιὰ τὸ Γ΄ Διεθνὲς Μουσικολογικὸ-Ψαλτικὸ Συνέδριο, Ἀθήνα, 17-21 Ὀκτωβρίου 2006, σσ. 150.

*   *   *

107. Ἡ Αἰγιναία. Περιοδικὴ πολιτιστικὴ ἔκδοση, τεύχη 1 (2000) – 14 (2008).

108. Προσκυνητάρι τῆς Αἴγινας. 2. Κάνιστρο. Τὸ μεράκι τῆς Ρωμιοσύνης. Βγαίνει ἀπ' τὸν Ράλλη Κοψίδη καὶ τὸν Βασίλη Πλάτανο, Ἀθήνα 1965. Ἀναστατικὴ ἔκδοση Ἡ Αἰγιναία, Αἴγινα 2000, σσ. 64.

109. Δημήτρης Κοπανίτσας, Πίνδαρος καὶ Αἴγινα, ἐκδόσεις Ἡ Αἰγιναία, Ἀθῆναι 2004, σσ. 132.


V. Χρονικά

110. «Ὁ χορὸς ψαλτῶν· “Οἱ μαΐστορες τῆς ψαλτικῆς τέχνης”. Συνοπτικὸ χρονικὸ μιᾶς δεκαπενταετίας», ΜΟΥ.Σ.Α. Μουσικὸ περιοδικὸ τῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν Ἀθήνας, τεύχη 8-9, Ἀθήνα, Σεπτέμβριος 2001, σσ. 69-77.

111. «Τὰ πεπραγμένα τοῦ Β' Διεθνοῦς Συνεδρίου τοῦ Ἱδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος», Ἐκκλησία [Ἐπίσημον Δελτίον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος], ἔτος ΠΑ', τεῦχος 4, Ἀθῆναι-Ἀπρίλιος 2004, σσ. 278-281.

112. «Γ' Διεθνὲς Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικὸ Συνέδριο «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης» Ἡ Ὀκταηχία, Ἀθήνα, 17-21 Ὀκτωβρίου 2006. Τὰ πεπραγμένα», Ἱεροψαλτικὰ Νέα. Διμηνιαῖο ὄργανο τοῦ Πανελληνίου Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν «Ρωμανὸς ὁ μελῳδὸς καὶ Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός», ἔτος ΜΓ΄, ἀρ. φύλλου 335, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2006, σ. 3. Tὸ ἴδιο καὶ στὸ Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης - Ἡ Ὀκταηχία. Πρακτικὰ Γ΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ (Ἀθήνα, 17-21 Ὀκτωβρίου 2006), Ἀθήνα 2010, σσ. 661-663.

113. «Χρονικὸ [παρουσίασης δύο ὑδραϊκῶν βιβλίων Ἀχιλλέα Χαλδαιάκη]», Ἡ Αἰγιναία. Περιοδικὴ πολιτιστικὴ ἔκδοση, τεῦχος 13, Αἴγινα, Ἰανουάριος-Ἰούνιος 2007, σσ. 114-141.
 

VI. Πρόλογοι-Βιβλιοπαρουσιάσεις

114. «Πρόλογος» στὸ βιβλίο Δοσιθέου μοναχοῦ Κατουνακιώτου, Δοξαστάριον, Φυλὴ Ἀττικῆς 2008, σσ. 7-9.

115. Παρουσίαση τοῦ βιβλίου τοῦ Παντελῆ Καβακόπουλου, νθολογία μουσικολογικν νακοινώσεων κα δημοσιευμάτων 1954-2008, θήνα 2008 [: «Κυκλοφόρησε ἕνα νέο πόνημα τοῦ μουσικολαογράφου Παντελῆ Καβακόπουλου»], στὴν ἐφημερίδα Κρητικὴ Ἐπιθεώρηση, Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2008, σ. 29.
 

VII. Δισκογραφικὴ παραγωγὴ

116. Κάλαντα Δωδεκαημέρου. Φωνοταινία, ἔκδοση τοῦ Συλλόγου πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης, Νο 1, [Ἀθῆναι 1991].

117. Ἄρατε πύλας. Οἱ ὀκτὼ ψαλμοὶ τῶν ἐγκαινίων κατὰ μέλος Γρηγορίου Στάθη, ψάλλουν «Οἱ Μαΐστορες τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης», ψηφιακὸς δίσκος ἐπισυναπτόμενος στὸν τόμο· «...τιμὴ πρὸς τὸν διδάσκαλον...». Ἔκφραση ἀγάπης στὸ πρόσωπο τοῦ καθηγητοῦ Γρηγο-ρίου Θ. Στάθη. Ἀφιέρωμα στὰ ἑξηντάχρονα τῆς ἡλικίας καὶ στὰ τριαντάχρονα τῆς ἐπιστημονικῆς καὶ καλλιτεχνικῆς προσφορᾶς του, ἔκδοση τῆς ἀστικῆς μὴ κερδοσκο-πικῆς Ἑταιρείας Ἀνατολῆς τὸ Περιήχημα, Ἀθῆναι 2001.

118. Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος - Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, Ψάλατε συνετῶς τῷ Θεῷ. Α' Πανελλήνιο Συνέδριο «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης». Ἀθήνα, 3-5 Νοεμβρίου 2000, [Ἀθήνα 2001]. [2 cds]

119. Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος - Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, Ψάλατε συνετῶς τῷ Θεῷ-Β' [Β' Διεθνὲς Συνέδριο Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικὸ «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης». Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας. Ἀθήνα 15-19 Ὀκτωβρίου 2003. Χρονικὸ καὶ Ψάλματα, Ἀθήνα 2005. [2cds]

120. Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος-Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, Ψάλατε συνετῶς τῷ Θεῷ Γ΄. Γ΄ Διεθνὲς Συνέδριο Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικὸ «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης». Ἡ Ὀκταηχία, Ἀθήνα, 17-21 Ὀκτωβρίου 2006. Χρονικὸ καὶ Ψάλματα [3 cds].

121. Οἱ τὰ Χερουβὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες. Οἱ Μαΐστορες τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης ψάλλουν μελοποιήματα τοῦ Κ. Ἀ. Ψάχου [Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν (Ἀθήνα 2008)].

122. Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος-Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας, Ψάλατε συνετῶς τῷ Θεῷ Δ΄. Δ΄ Διεθνὲς Συνέδριο Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικὸ «Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης». Τὰ Γένη τῆς Ρυθμοποιίας καὶ τρέχοντα Ψαλτικὰ Θέματα, Ἀθήνα, 8-11 Δεκεμβρίου 2009. Χρονικὸ καὶ Ψάλματα [2 cds].


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου